söndag 11 januari 2015

Phnom Penh

När vi kommit fram till huvudstaden hoppar munken och de andra passagerarna av och vi åker till hotellet och gör en väldigt tidig kväll med kex på rummet till kvällsmat. Alla vill bli friska så vi kapitulerar och spenderar kvällen i säng. Dagen efter är första dagen på resan sedan jag blev sjuk som jag känner mig på bättringsvägen. Denna dag åker vi till dödens fält straxt utanför Phnom Penh där vi får lära oss mer om röda khmererna och Pol Pot. Man kan se benknotor från massgravarna titta fram i marken där vi går och man kan se film med bilder och video från denna tid. Det är svårt att inte dra paralleller till Hitlers bravader även om tillvägagångssätten var ganska olika. Efter dödens fält åker vi ner på stan och äter lunch och sedan går vi till ett museum som tidigare varit high school men som under kriget bygdes om till fängelse/tortyranstalt. Efter den guidade turen får vi träffa två överlevande som skrivit böcker och målat sina upplevelser.

Vi åker iväg till backpackerkvarteren och några i sällskapet ska köpa biljetter för att åka till animal rescue center utanför stan dagen efter. Vi hittar en trevlig roof top bar där vi dricker en massa öl innan vi promenerar bort till FCC där jag äter en mycket god pizza.

Nästa dag drar några iväg till djurcentret och vi andra åker till Russian Market där jag köper alldeles för många sjalar. När resten av sällskapet vill inspektera en potentiellt intressant väska i 20 min och därefter spatsera runt och titta på kullager och skruv, tar jag och en medresenär en tuktuk till en hotellpool och softar i solen istället. Där steker vi tills det är dags för lunch och sedan steker vi lite till, när fettet är brunt beger vi oss hemåt och lämnar träningsnarkomanen på gymmet vid poolen. På kvällen strålar alla samman vid FCC men några drinkar hinns med innan dess. Vi går till en restaurang lite längre bort på gatan och äter middag. Kvällen blir inte överdrivet sen och dagen efter är det dags för att åka ner tilll floden med all packning och ta båten till Vietnam.




Inga kommentarer: