fredag 27 juni 2014

Resfeber? Nä, faktiskt inte än.

Det känns lite overkligt. Dags att förbereda sig för ännu ett äventyr. Jag ska åka runt i en rosa buss i europa i över tre veckor i sommar och det gäller att packa rätt. Jag siktar på att jag inte ska ha något med mig som inte används och det enda undantaget som är acceptabelt är regnkläder.

Det finns några saker på min packlista nu som jag måste inhandla och några som jag turligt nog redan har eller har handlat. Till exempel har jag redan tack vare mitt ihärdiga campande på sweden rock festival en sommarsovsäck som säkert kommer funka alldeles utmärkt att sova i. Har kompletterat den med ett sovlakan för sovsäck. Borde funka utmärkt även i vanlig säng om det skulle behövas. Stod även o kollade på en resehandduk men den var väldigt liten o kommer inte funka som badlakan eller för att kunna linda runt sig utan bara funka för tork o då är själva poängen för mig lost. Då kan jag lika gärna ta med en tunn större handduk ist då den torkar nästan lika snabbt o faktiskt går att använda till fler ändamål.

Har äntligen fått packlista o info om när jag ska vara på Arlanda. Rotade runt i medicinskåpet (läs: samlingen av dammiga kompresser och alvedontabletter som passerat bäst-före-datum) och hittade en mygg-roll-on som jag inte vet åldern på. Inser samtidigt som jag skriver att jag inte vet hur de där två orden med bindestreck i meningen innan skrivs ihop. Frågan är ju om man kommer lindrigare undan om man använder bindestreck?  Betyder det samma sak som att skriva ihop ordet? Varför gör jag då inte det? Använder jag bindestreck för att hjälpa läsaren att lista ut vad jag skrivit? Kan svenska språket vara svårläst när man sätter ihop ord hursomhelst?  Tar det olika lång tid för hjärnan att uppfatta samma betydelse beroende på hur det skrivs om man inte sett ordet så ofta? Rimligtvis borde det göra det. Myggrollon. Myggroll-on. Mygg-roll-on. Den första uttalar jag mygg-rollon och associerar av någon anledning till slånbär... hmmm... Bästföredatum. Bästföre-datum. Bäst-föredatum? Nej, jag vet inte. Får googla detta sidospår någon dag... Well, grattis, en inblick i mina tankar är ibland inte helt ovanlig på denna blogg men ibland är det det. Ja.

Tillbaka till myggmedlet. Jag måste nog köpa nytt. Så var det med det, därav utsvävningen. Det fanns inte så mycket mer att säga om medicinskåpsgrävandet.

Har placerat alla blommor som är lite känsliga i tryggt förvar hos Schmuulan. Hon o lirarn var här o packade in det mesta i bilen, några pelargoner får överleva sommarhettan bäst de kan utanför min dörr med lite hjälp från välvilliga grannar. Intressant hur snabbt en 2.5-åring kan inreda en mindre lägenhet genom att bara flytta runt grejer sporadiskt. Hittade en vattenkanna gömd bakom en fotpall på golvet framför TVn. Hittade ett par alldeles för små orange strumpor på balkongen. Insåg att mitt vattenglas var tomt, o det var inte jag som druckit upp det. Min laptopkudde låg med den hårda sidan neråt och fungerade som sittkudde. Vi lyckades hålla reda på mina nycklar o mobil som rätt som det var hittades i lirarns lilla hand. Besöket var över på mindre än en timme men mycket hanns med. Uppenbarligen. Saknar dock mina blommor. Det känns tomt utan dem o balkongen känns naken och oinbjudande.

Inga kommentarer: