lördag 2 augusti 2014

Avresa Budapest och ankomst Krakow

Imorse lämnade vi Budapest och styrde kosan mot Krakow. Chaufförerna bestämde sig för att köra den korta men krokiga vägen ist för den långa raka, båda skulle ta lika lång tid hursomhelst.
Vi passerar in i Slovakien på vägen och blir stoppade av polisen som har mage att avkräva vägavgift som vi enligt gränspatrullen inte behövde betala eller något åt det hållet. Osäker på vad problemet var. Dock blev ingen bötfälld för olaga kisspaus denna gången.

Några minuter senare passerar vi gränsen till Polen o det känns bra att lämna Slovakien o alla deras regler bakom oss. I bussen spelar vi kort och jag piskar några medresenärer fullständigt i någon typ av engelsk whist. Senare når vi Krakow och campingen där jag passar på att tvätta lite kläder som inte kommer torka till imorgon. Gräsmattan på campingen är ganska fuktig och hela området verkar vara någon form av snigelmecka. På kvällen promenerar några av oss till en pizzeria i närheten av campingen och äter middag.

Kollar till tvätten innan jag går och lägger mig och det ser blött ut. Kommer nog få sätta på mig blöta kläder imorgon. Sweet! Det jag saknar mest hemifrån är nytvättade kläder, skulle vilja ha ett par nytvättade jeans till hands. Det är inte direkt något man enkelt handtvättar. Nästa gång jag åker buss ska jag planera annorlunda gällande kläder. Ett par av mina jeans har gått sönder och jag behöver ett par till. Man kan ju iofs handla på resan men jag har ingen lust med shopping. Får handla ett nytt par hemma sen nån gång. I övrigt är det nästan inget jag saknar hemifrån. Klart det skulle vara bekvämt med egen dusch, toalett och säng och speciellt torra kläder och sängkläder men det går bra ändå. Det är sekundärt.

Det har även blivit en ändring i färdplanen. Imorgon skulle vi haft en heldag i Krakow och på söndag farit vidare till Prag via Auschwitz (eller hur det stavas) men nu blir det kort dag i Krakow imorrn och sedan vidare via Auschwitz och ev ända till Prag. Får se om det blir camp på vägen eller om vi hinner/orkar ända fram.

Inga kommentarer: