fredag 1 augusti 2014

Budapest

Konstigt nog har jag inte huvudvärk dagen efter den där snurriga kvällen. Jag åker hopon-hopoffbuss tillsammans med två reskamrater och vi imponeras av kvalitén på informationen vi får. Det är mycket bättre än i Wien. Första stoppet blir uppe på krönet vid någon borg eller slott, minns inte i skrivande stund, och vi har jättebra utsikt. Vi fikar och försöker sedan ta oss ner mot strandpromenaden och det går halvbra då vi går lite vilse. Väl nere går vi över frihetsbron och spanar in saluhallen. Gulaschen i restaurangen verkar vara vida berömd och det är välförtjänt. Väldigt god mat.




Vi promenerar tillbaka över bron och tar bussen vidare på turen genom stan. Paltkoman gör sig påminnd och i värmen på över 32 grader så blir det några snabba tupplurar. Sedan bestämmer vi oss för att hoppa av uppe vid frihetstorget och fika. Det blir en iskaffe i värmen. Vidare promenerar vi över till parken bakom torget och kollar in byggnaderna och priserna på badet som ligger där. Sedan tar vi bussen ner till centrum där vi kyler fötterna i parkdammen och väntar på andra medresenärer inför kvällens Hard Rock Cafébesök.  Sedan åker vi hem till bussen medan andra går ut på stan o partar.


Nästa heldag i Budapest spenderar jag på egen hand efter att vi kommit in i centrum. Jag går ner till parlamentsbyggnaden och sedan upp mot tågstationen. På vägen äter jag lunch och går sedan upp till tågstationen och spanar in tågen. Därefter går jag bort till House of Terror o går in på det museet. Besöket är mycket intressant och man får åka ner i källaren där de rekonstruerat de celler där människor hållits fångna under kriget.



Efter museibesöket (finns ens det ordet?) promenerar jag ner till shoppinggatorna och handlar lite smågrejer på HM. Kvällen avslutas med en timmes cruise på Donau med båt med hela gänget så man får se byggnaderna även upplysta på natten. Imorrn bär det vidare till Krakow.


Inga kommentarer: