lördag 9 augusti 2014

Helg i Dalarna

Helgen småstartar lite redan på torsdag kväll då jag tar tåget upp till dalarna och halvvägs genom den tredje videon om grafisk presentation av data inser att jag sitter och nickar till i stolen och inte har en aning om vad killen från Harvard babblar om på skärmen. Därmed dags att lägga ner jobbdagen och ägna sig åt att lyssna på musik och virka. Genom tonerna i hörlurarna hör jag en 4-åring skrika ut varenda station utmed linjen " Nästa station Leksand!!", men vi ska även förbi Sri Lanka och skoaffären. Antar att familjen nyss varit utomlands och köpt skor?

Mamma och vilddjuret möter mig på perrongen i Mora. Vilden är så excalterad att vem som helst som går förbi får en nos i knävecket och en knuff på knäskålen av magen som svajar hänsynslöst i motsatt riktning som svansen. Hon stampar upp och ner med alla fyra tassarna och vet inte var hon ska ta vägen. Kopplet springer år höger och vänster till närmaste människa men hittar tillslut fram till mig. Jag får en blöt puss på benet och huvudet kastar sig mot handen för att bli klappat. Det är svårt att inte se glad ut när man möts av denna krabat.

Mora station är under ombyggnad och ska få en ny sationsbyggnad med moderna gater för bussar. Mamma är stolt över detta men klagar på bristen på parkeringsplatser under ombyggnationen och jag förstår henne, folk parkerar där de får plats men även där de inte får plats. Jag kommer fram rätt sent så det är redan mörkt när vi åker mot Orsa. Hela Orsa centrum är uppgrävt och ingen verkar veta vad som ska byggas mitt i centrum mellan coop och systemet. Mina förslag är en 800m hög kontorsbyggnad, en 40m hög tyrannusaurus rex som sprutar eld eller en stor stadsplantering med köttätande växter så man måste hålla i barnen ordentligt! Mamma tror det kommer bli en parkeringsplats, det låter inte alls lika intessant som något av de förslag jag har. Orsa är väldigt amerikanskt i det avseendet. Man tar gärna bilen om man ska handla i butiken 1 km bort och det är uppenbarligen viktigt med parkeringsplatser...

Fredagen spenderas i skogen i jakt på blåbär och svamp. Jag är ju inte så mycket för att plocka bär (jag tycker det är astråkigt, o min bärplockare plockar mer skräp än bär) och tar på mig svampletningen omedelbums. Hittar faktiskt både gula kantareller och trattkantareller men trattisarna är fortfarande små, det har precis kommit igång. Väl hemma måste man ju också rensa och fixa o förvälla och frysa in osv. Men 3 liter blåbär och två portioner med svamp blev det iaf. Undras vad jag ska göra med alla blåbär?? Jag vet ju mer än en person som är blåbärsfantaster, varav en äter för två så det kanske blir lite inbjudningar på pajkalas i höst.

Kvällen avslutas med en utsökt middag bestående av älgbiff, gräddsås och potatis. Till det bjuds det utmärkt närodlad sallad som inköpts på Solsyrans trädgårdsaffär. Det var nog den godaste middagen jag fått på länge och när mamma säger "det gjorde vi bra" rättar jag henne med " vaddå vi? Jag har inte gjort något. Det gjorde du bra!"  kollar hon ner på tallriken och tänker efter och utbrister förvånat "ja, det är sant, jasså du är en sån?!". Hahahaha. Det kändes väl som om jag var delaktig men jag lyfte inte ett finger, jajemän, dold talang uppenbarligen. Jag var iaf ärlig med det...

Inga kommentarer: