söndag 3 augusti 2014

Krakow, Auschwitz och vidare till Prag

Dagen börjar med att jag är matlag och ska laga frukost. Efter det packas allt ihop och vi tar bussen in till centrala Krakow. Där parkerar vi och vi får några timmar på oss att gå runt på stan och kolla. Några drar på morgonen och kollar på saltgruvorna men för att hänga med på det blev man tvungen att boka redan dagen innan och ha pengar till det. Jag hade inga pengar uttagna så jag kunde inte åka. Jag hade gjort det isf eftersom det är ganska enkelt att åka på weekend till Krakow och att det isf skulle vara enkelt att ha saltgruvan avklarad o bara kolla in stan.

Vi startar med att gå upp till main square och tar lite kort, fortsätter till gamla muren och fikar senare längs med main square. Efter fikat går vi till de judiska kvarteren och strosar runt innan vi hittar en restaurang där vi äter lunch. Vår servitris visar sig plugga svenska sedan 3 år tillbaka och ska plugga svenska i 2 år till. Hon säger att hon pluggar svenska för att det är mer exotiskt än till exempel tyska.
Efter lunchen börjar vi gå tillbaka till bussen och kliver förbi det kungliga slottet. Det är nu väldigt varmt, morgonen var dimmig och någorlunda sval men nu har solen brännt bort molntäcket och börjat värma även oss.





 Väl vid bussen så väntar vi ett tag på några eftersläntrare men beslut tas till slut att vi åker mot Auschwitz och de som ännu inte hunnit till bussen får ta taxi och följa efter. Vi kommer fram i lagom tid och straxt efter kommer taxin med resterande grupp. Vi får en guide som lotsar oss genom byggnaderna och berättar om vad som hände på de olika ställena. Vi åker även till Birkenau som ligger ca 3 km från Auschwitz och går igenom det enorma området. Jag känner igen flera vyer från fotografier jag sett tidigare och det är en väldigt bra utflykt om än tragisk.



Vi sätter oss nu i bussen igen och åker vidare mot Prag. Vår chaufför ska köra hela vägen dit och vi beräknas vara framme kl 2. Vägen är skumpig o det är lite knepigt att sova. Vi stannar på en bensinmack och äter middag, gulaschsoppa med croissant till blir det för mig eftersom det är det som finns kvar efter att 23 personer handlat mat. Soppan är väl inte den godaste jag ätit men det funkar ändå. Vi når Prag runt kl 2 och vecklar in bussen på campingen där taklaget slår upp taket och vi alla kan gå och sova på riktigt.

Inga kommentarer: