onsdag 6 augusti 2014

Sista resdagarna

Vi lämnar Prag och styr mot Berlin där vi stannar några timmar. Vi tar tåget från flygplatsen där vi parkerat bussen in till Alexanderplatz. Väl framme är det ingen som har karta så en reskamrat köper en guidebok. Jag och tre reskamrater promenerar bort över Unten den Linden till Brandenburger Tor och äter middag på en italiensk restaurang i närheten av Holocaust memorial. Sedan vandrar vi över till checkpoint Charlie och hittar ett rosabussmärke uppklistrat på planket, någon har varit här innan oss...


Vi promenerar vidare ner till tunnelbanan och kryssar oss mellan linjerna för att nå flygplatsen igen och resan fortsätter upp till Rostock där taklaget snabbt får upp taket och vi går o lägger oss då vi ska upp tidigt nästa dag. Vi sover på parkeringen i färjeläget och hela natten kör lastbilar och andra fordon runt kring bussen vilket gör nattsömnen kort.

Nästa dag tar vi färjan över till Trelleborg och tiden på färjan spenderas med kortspel eller slappande och en liten tupplur. I Malmö släpper vi av fyra resenärer, tidigare har 4 personer lämnat gruppen vid olika tidpunkter så nu är vi bara 18 kvar på bussen upp till Stockholm där vi kommer anlända sent ikväll. På vägen ska vi stanna och äta mat och städa bussen.

Sedan är resan över och något säger mig att det kommer kännas otroligt tomt när jag kommet hem. De närmaste dagarna måste jag nog boka in en massa sociala besök för att lyckas ta mig tillbaka till mitt normala eremitliv.

Inga kommentarer: