söndag 20 oktober 2013

Dag 1 Seattle

Dagen börjar med att vi går upp tidigt och per automatik trollar fram ett duschschema som innebär att äldst duschar först. Av någon anledning hålls detta schema hela semestern, måste ha utkristalliserats redan i unga år. Vi träffar Donnan och Ingenjören kl 7.30 utanför hotellet och de ser trötta ut, förståeligt eftersom det är lördag och man oftast brukar ha sovmorgon och inte släpa runt på morgonpigga turister. Morgonen startar med frukost på typisk amerikansk frukostrestaurang. Vi blir lite förvirrade av den enorma menyn och jag minns svagt att jag litade blint på mitt sällskap sist jag var i USA när det kom till frukostmenybeställningar. Byäldsten och Vonstryk känner att de har ett ungefärligt hum om hur det funkar och jag ger servitören min frukostbeställning. Hon vänder sig sedan till Byäldsten som direkt replikerar " Samma som hon" och pekar på mig i ren chock. Servitören vänder sig sedan till Vonstryk som säger "samma som dem" och ser väldigt nöjd ut. Well, de gjorde inte om det efter det :) Inte för att jag beställde något konstigt, utan mest för att det var roligare att prova något annat än toast, bacon, hash browns och ägg.

Efter frukost var det dags för promenad genom stan, vi kliver ner till Olympic Sculpture park där vi med fulla, mätta magar tittar på när ett tiotal personer tränar cross fit genom att ligga och kräla på grusvägen i armhävningar och situps. Kändes bra att vända dem ryggen och istället inspektera den röda kolossen som står i parken. Någon sade att det skulle vara någon typ av fågel, man kan läsa mer här om man är intresserad: http://www.seattleartmuseum.org/visit/OSP/AboutOSP/default.asp
Vi kliver vidare och vandrar förbi ett metallträd som någon har planterat i parken:

Vi fortsätter förbi Space Needle, går via monorail ner till ett doughnutcafé där en enorm mängd munkar köps för att ha med på utflykten som snart ska starta. Donnans och Ingenjörens lya ligger i ett hus som inte riktigt påminner mig om ett svenskt bostadshus. I bottenvåningen finns en stor lobby med restauranger, caféer och butiker, ska erkänna att jag bara minns att det var massor av människor och det kändes som att gå i en galleria. Lägenheten har utsikt över en grop med grävmaskiner, men det nya huset kommer ändå inte skymma utsikten österut helt. Vi åker ner i källaren och baxar in oss i en zipcar för att åka ut på äventyr. http://www.zipcar.com/ Det är en så bra idé, jag önskar att det fanns en bilpool i mitt område också, måste kolla om det finns. Man loggar in på internet och bokar en bil och så går man ut på stan och hämtar den. Bostadshuset värdparet bor i har några parkeringsplatser i källaren vikta åt zipcars så att de som bor i huset kan hyra dessa enkelt. Man lånar från en plats och lämnar tillbaka på samma plats. Väldigt enkelt.

Vi åker österut  till Snoqualmie falls ( http://www.snoqualmiefalls.com/ ) och tar lite bilder. På vägen dit åker vi förbi nybyggda områden som ser väldigt skandinaviska ut. Även naturen känns väldigt bekant, känns som hemma :)



Något jag reagerade på när jag var i Seattle är att människor man möter på gatan ser väldigt skandinaviska ut om man jämför med t ex New York som är betydligt mer blandat. Vi hörde dock svenska, norska och danska betydligt oftare i New York än i Seattle. Nåja, efter fallen åker vi vidare till Woodinwille som ligger mitt i ingenstans känns det som. Vi kör genom skog och fält och små samhällen på vägen dit.

Där finns flera vingårdar och även ett ölbryggeri. Vi besöker en av de större vingårdarna som hette Chateau Ste Michelle Winery och spanar in alla saker man kan köpa, förkläden till vinflaskor, glas, underlägg, tavlor, flaskor, skålar, korkar, tröjor, tyger, picnic-korgar. Vi äter lunch på ölbryggeriet och provsmakar deras öl. Glasen rymmer ca 2dl.
De bärnstensfärgade var mina favoriter, har lite svårare för de riktigt mörka och de ljusaste är lite trista i längden. Efter lunchen var det dags för vinprovning, vi började med denna lista som ni ser på bilden:
Vi köpte ingen flaska på detta ställe, men på nästa (http://www.alexandrianicolecellars.com/) köpte jag en flaska vitt som var mycket gott.
http://cart1.bloyal.com/Alexandria/AlexandriaWebStore/ANCELLARS/WHITES/819/2012-Shepherd%27s-Mark
Donnan upplyste mig även om att Viognier är den bästa druvan att göra vin på. Jag är benägen att hålla med, den var väldigt bra.

Vi åker tillbaka till Seattle efter att ha svängt förbi ett whiskeybryggeri som tyvärr stängt för dagen. Eftersom vi har lite jetlag så tar vi en lugn stund på hotellet innan vi går över till värdparets lägenhet för middag. Dock är vår jetlag ganska ordentlig så vi får ge oss några timmar senare. Många intryck från dagen och att träffa nya människor gör hjärnan trött och vi somnar fort.

Inga kommentarer: