söndag 10 november 2013

Dag 2 Seattle

Vi träffar Donnan och Ingenjören utanför hotellet tidigt söndag morgon. Vi går till ett frukostställe som har en lite annan typ av frukostmeny, och jag väljer yoghurt med hemgjord müsli och frukt och det är delikat. Vi åker buss till Ballard norr om downtown Seattle och kliver av i en stadsdel som är väldigt vacker. Vi besöker farmers market och doften av grönsaker och frukt, brända mandlar, handgjord tvål, kanderade äpplen och färgerna från alla hantverk gör att jag förundras varför vi inte har mer av detta i Sverige.

Storleken på dessa persikor är som en hand, de är enorma och vad är Dino Plouts för något? Verkar vara någon form av hybrid mellan plommon och aprikos, nu ångrar jag att jag inte köpte en och smakade. Donnan köper päron och äpplen. Hos en annan försäljare köper jag en ask med hemgjord kola med smak av absinth, åh, den var så god!

En glasblåsarverkstad har öppna dörrar och man får gå in och titta på när de blåser glas. Vi går förbi ett cup cake-café och Donnan är mycket bestämd med att det är där vi ska fika.

Vi passerar en bokhandel med en del intressanta titlar i skyltfönstret.

Det börjar regna lite smått och vi tar bussen ner till Ballard docks för att titta på laxtrappan. När vi kommer fram regnar det ordentligt och enligt Donnan och Ingenjören kan man lätt se vilka som är turister och vilka som är Seattleinvånare på paraplyanvändandet. De som bor i Seattle använder inte paraply eftersom det ofta blåser samtidigt och har därför mer praktiska skaljackor med huva. I Ballard docks får vi en beskrivning av laxens livscykel av en kvinna i typiskt amerikansk park ranger utstyrsel. Det där med uniformer verkar vara djupt rotat hos människorna på andra sidan Atlanten. Det ska synas vem du är. Efter laxens hoppande tar vi oss tillbaka mot busshållplatsen och åker tillbaka till stan. Frågan är om vi tjuvåker, vi viftar lite med biljetten framför chauffören som inte tittar på biljetten. Bussarna har ställ fram som gör att man kan ta med en cykel om man vill. Jag ser en man med väldigt osexiga cykelbyxor och loafers som baxar på cykeln framtill på bussen. Donnan upplyser oss om att vi ska äta pizza till lunch på Zeekes, och två medium size pizzor räcker för oss 5 att dela på. Getost på pizza är riktigt gott.

Efter maten går vi förbi en rosa elefant mot butiken REI där jag köper en ryggsäck, klämbara tvålflaskor och en mycket uppskattad vattenflaska som filtrerar bort klorsmaken på kranvattnet. Klämflaskorna är gulliga o sitter bra på väggen med hjälp av en sugpropp. Perfekt för gymmet. REI har en liten regnskog utanför affären mitt i stan med vattenfall och massor av grönska där man kan provpromenera skor. Vi promenerar hemåt i regnet och diskuterar hur många Starbucks det egentligen finns i en amerikansk stad.

Vi vilar på hotellet en stund och får meddelande om att vi ska till Umi Sake House för att äta mat senare på kvällen. Vi promenerar bort till restaurangen i blåst, det är egentligen inte kallt men det känns kyligt i vinden. Vi får ett bord längst in i matsalen och beställer lite olika sushis och tempura. Kvällen avslutas med friterad glass och cheese cake. Vi promenerar mycket nöjda till hotellet och det går bättre att hålla sig vaken idag jämfört med igår.