söndag 10 november 2013

Dag 4 Seattle

Startar dagen med att gå till Cheese Cake Factory för frukost men inser att de inte öppnar förrän kl 11. Vi kliver runt i en stor båge till andra sidan stan och äter frukost på Lola igen. Jag tar en omelett men den är inte lika god som greek scramble jag tog igår. 

Efter frukosten går vi till ett convention center med många rulltrappor o vi traskar genom en park för att bli mötta av Donnan som visar oss sin arbetsplats Benaroya Research Institute. https://www.benaroyaresearch.org/ De har en knepig slogan som är "bring it on" vilket inte är självklart på något sätt. Jag är mycket imponerad av laborganisationen med ordning och reda och avundsjuk på IT-stödet de har med ett gäng programmerare och statistiker som gör de program forskarna behöver och ger feedback och justerar i samarbete med den som ska använda programmet.

Något som finns på många ställen i Seattle är "drive through withdrawal" där man kör in bilen och tar ut pengar ur bankomater som en annan köper hamburgare... Cash verkar mer viktigt i USA än hemma och det är kanske därför denna trend inte kommit hit och jag tvivlar allvarligt på att det någonsin kommer komma hit.

Vi promenerar ner till waterfront och spatserar runt i diverse turistbutiker. Vi sätter oss på en pir o kollar på båtarna och på personer som matar måsar. Vi åker hiss upp till Pike Public Market o kollar runt bland butiker och försäljningsstånd. 





Tar en öl på Pike Pub och blir lurade av skyltfönstret till en chokladbutik eftersom fönstret var fyllt med godsaker och butiken inte var det. 




Vi kryssar av en massa sevärdheter och ser den kända tuggummiväggen genom fönstret. Vi promenerar bortåt mot waterfront igen och passerar ett snurrande paraply mitt i en korsning. 



Promenerar hemåt med ömmande fötter. Pitstop på hotellet och sedan ner till Seattle Convention center för att träffa Donnan. Vi tar bussen upp till Capitol Hill och käkar fish n chips på Quills Inn som ligger mitt i det ungdomliga kvarteret. Känner mig mer hemma här än i stan nedanför backen. Vi tar en sväng runt husen som är på väg att renoveras och tar en glass på Molly Moon's Ice Cream ( http://www.mollymoonicecream.com/ ). Tvärs över gatan spelas cykelpolo med plastklubbor. Vi slickar glass och kollar på genom staketet. 

Inga kommentarer: