söndag 10 november 2013

Dag 5 Seattle och transferdag till New York

Vi börjar dagen med frukost på samma ställe som första dagen. Vi har lite lättare att beställa frukost denna gång, käkar scrambled eggs med lax o lök. På samma restaurang kommer dessutom ett gäng poliser in för frukost. De har uniform samt cykelskor och parkerar cyklarna i rad utanför. Underbart!

Vi promenerar bort för att leta efter busshållplatsen men får till slut messa Donnan o fråga varifrån bussen mot Fremont går och det visar sig att den rosa elefanten är inblandad igen.

Vi åker över till Fremont och promenerar runt bland de små pittoreska husen på väg till chokladfabriken.

Vi får plats på nästa tour som börjar med hårnät och chokladprovning ackompanjerat med info om organiskt odlade kakaobönor. Vi får prova 85%-ig choklad först, sedan 70% med sea salt, och 70% med apelsin. Sedan får vi två mjölkchoklader (böjer man choklad på det sättet?), en med chai tea och en med salted almonds.

Vi promenerar sedan in i fabriken och får prova cocoa nibs och får se chokladen rinna ur en maskin. Det är varmt! Sedan processerar vi vidare in i köket där vi får prova några knepiga smaker på choklad, bl a finns varianter med whiskey, äppelcider, karamelliserad lök och ananas. Vi avslutar turen i shopen där vi kan spendera pengar. Byäldsten köper drickchokladspulver.

Promenaden fortsätter ner längs vattnet i Fremont där det finns dinosaurier och vi får se en broöppning med en enormt stor båt som bogseras igenom på vattnet. Vi åker tillbaka downtown där vi besöker både Nordström och Macys, på cafeet på Nordströms äter vi en väldigt god brownie. Vi köper ett presentkort på Macys till Donnan och Ingenjören och återvänder till hotellet.

Ingenjören hör av sig o säger att Donnan är sjuk med feber och att vi inte kommer ses ikväll. Vi går förbi hos dem o lämnar över presenterna o hämtar min vinflaska som jag köpte i Woodinville. Sedan går vi till Zeekes och äter pizza och resterna tar vi med oss till hotellet. Detta är sista dagen i Seattle och imorrn åker vi till New York!

Dag 6, mellan Seattle och New York

Startar dagen genom att äta gammal pizza från igår o packa väskorna. Vi beger oss ner i foajén för att checka ut och tar tåget till flygplatsen. Det går smidigt men de har inte riktigt tänkt på att man har bagage med sig, vagnarna är ganska små. När vi kommer fram så inser vi att vi är här för tidigt så vi kan inte checka in än. Sedan händer något magiskt och vi hittar vårt flyg på väggen och kan checka in våra väskor. Vi käkar hamburgare o lyssnar på improviserad musik av en trubadur i vänthallen.

Sedan upptäcker jag till min fasa att böcker är billigare att köpa i USA om man vill ha dem på engelska. Fastnar naturligtvis i affärerna men får bara med mig två böcker hem.  Flygresan går bra men jag får huvudvärk. Det är kaos bland tågen på Newark-flygplatsen och vi åker först åt ena hållet, sedan tillbaka en station och därefter vidare igen. Lyckas ta oss in till New York med tåget till slut och vi promenerar till hotellet kl 1 på natten i New Yorks gränder.