torsdag 31 juli 2014

Resan mella Wien och Budapest

Vi lämnar Wien på morgonen och hotet om städning av bussen undanröjdes av regnmoln och sköts upp till eftermiddagen. Vi åker motorväg till Slovakien och Bratislava och jag får hjälp med att dekorera den lilla rosa bussen jag virkat. Måste komma ihåg att ta kort o lägga upp på fb senare. Vi stannar i Bratislava för lunch och snabb sightseing av staden som inte är överdrivet stor. Vi tar en öl på torget och överrumplas av en störtskur och måste flytta in. Borden som står utomhus har gamla symaskiner som underreden och marmorskiva som bordsyta. Ångrar lite att jag inte har kvar den gamla symaskinen som farmor hade, den skulle bli ett fint bord framför min ytterdörr och skulle inte blåsa bort.

Efter ölen går vi upp till borgen som ligger på en höjd. Hmmm, vilka borgar ligger inte på en höjd så att man kan hålla redan på fiendelinjerna? Utsikten är magnifik och vi tar lite bilder. På nervägen går vi igenom lite äldre delar av staden som ser ut att vara gamla murar till borgen. Vi sätter oss på en restaurang och beställer mat men det tar otroligt lång tid innan maten kommer. Det ryktas dessutom om bussfest så vi måste förbi en butik och handla något drickbart. Vi äter fort och tar en rask promenad tillbaka genom stan. En Lidlbutik besöks och jag köper två öl som jag ska ha, har sedan tidigare en flaska whiskey i bussen. Regnet bestämmer sig för att ösa ner och jag är glad att jag inte tog gympadojjor utan sandaler för det är plaskblött. Vi kommer 3 min för sent till bussen och chauffören är inte helt nöjd men vi slipper utskällning. Räkningen påbörjas igen.

Bussfesten håller sig längst bak i bussen och främre delen är inte helt med på noterna. Vid ett kortare stopp sticker en kille i resegänget ut och gör sina behov i en buske men blir påkommen av polisen och får böta. När vi är framme i Budapest känner jag mig ganska onykter och kollar mest på när busstädningen pågår. Osäker på om jag lyckades bidra med något eller bara ställa till mer oreda. Onykterheten är ganska perfekt, varken för mycket eller för lite, jag kände mig bara väldigt glad och lycklig. Verkar som om alla andra också uppfattade det på alla gliringar o kommentarer jag fick dagen efter :) Uppenbarligen har jag slarvat bort någon karta en portier lade ner mycket tid på att markera sevärdheter på och jag har även klagat på att träden inte stått still utan snurrat runt runt...

Inga kommentarer: