fredag 26 december 2014

Julafton i Bangkok

Resan till Bangkok går ganska smärtfritt trots våra funderingar på om vi måste plocka ut väskorna mellan planen eller inte. Vi bestämmer oss för att inte göra det och väl framme i Bangkok så står vi nervöst o spanar efter de rosa baggagetaggarna. Men de dyker upp till slut till allas lättnad.

Vi träffar reseledaren på flygplatsen och några personer som flugit från Kastrup tillkommer till gruppen. Vi är nu 24 personer som åker denna resan. Vi åker charterbuss till Silom Village Inn där vi bor två nätter. Rummen är ganska murriga men funkar för det de ska användas till.

Samling för välkomstmiddag sker någon timme efter ankomst och vi hinner köpa vatten o annat i nån av de vanligt förekommande seven11-butikerna. Reseledaren guidar oss till restaurangen som ligger ca 10 minuters gångväg från hotellet. Det är en en gammal villa som är ombyggd till restaurang och vi skulle nog aldrig hittat hit utan guide. Hela övervåningen är bokad för oss och vi delar upp oss på två bord. Det blir ett spännande möte med Thailands matkultur, iaf för mig. Vi får först bläckfisk och kött. Bläckfisk har jag provat förut men aldrig riktigt förstått charmen med. Det gjorde jag inte heller denna gång. Köttet var otroligt starkt men gott, krävde mycket ris :) Sedan fick vi kyckling som var jättegod, och räkor som även det var utsökt. Efterrätten bestod i sött ris och uppskuren mango.

Efter middagen går några av oss ut på "byn" o letar efter en bar som finns beskriven i Lonely Planet, men vi får på vägen reda på att det är strikt dresscode och att de inte har pingpong på baren... för det vill alla turister se, naturligtvis... Vi vänder på klacken och hittar en supermysig liten restaurang där vi tar en öl o avslutar första kvällen i Bangkok.

Heldagen i Bangkok startas med att låsa in nyckeln på rummet o dessutom upptäcka att kassaskåpet inte går att öppna eftersom vi använde knapp 5 i koden och den knappen slutat fungera... Vi lyckas få hjälp att öppna dörren men kassaskåpsproblemet får vänta. Frukosten består av toast med ägg, bacon, korv och frukt. Vi är ett stort gäng som promenerar ner till floden och vi tar en long tail-båt bort till kungens palats. Det är mycket folk o palatset har dresscode men de flesta av oss klarar kraven o de övriga får hyra byxor. Väl inne är det supervackert och det finns många byggnader att titta på. Inne i templen får man ta av sig skor och keps. Taken är färggranna och väggarna förgyllda med massor av mosaik och små speglar i många färger.

Vi gick vidare till den liggande Buddhan och även där finns massor av tempel och statyer att titta på.

Öl vid floden intas och sedan tar vi en tuktuk till Koah San Road bara för att det är en känd gata för backpackers. Det är imponerande att vi lyckas hitta alla personer igen då vi splittrats upp vid resan till gatan. Några tog tuktuk, några taxi och de andra promenerade men vi hamnar iaf på samma restaurang.

Tillbaka till hotellet tar vi taxi och jag får hjälp av personalen att öppna kassaskåpet och väljer en kod utan femmor... Vi går ner till lobbyn o promenerar iväg o tar en öl i en skybar på 20 våningen i ett hotell. Sedan möter resten av gänget och går till en jättebra restaurang som har utsökt mat för det är faktiskt julafton.

Efter restaurangbesöket åker vi upp i en av stans lyxigaste sky-barer och får se fyrverkerier ovanifrån eftersom vi är på 65:e våningen. Sedan är dagen över och vi packar väskorna för tidig avfärd imorrn.