måndag 29 december 2014

2 dagar i Siem Reap

Ska man slå runt så ska man göra det ordentligt. Punkt. Den tappra kärnan på tre hade bestämt träff i lobbyn kl 11.30 men bara en dök upp. Jag kom upp sent så jag misstänkte att de andra hängt på några andra för att fördriva dagen så jag och min betongkeps gick till en supermarket och handlade frukost o vatten. Väl tillbaka på hotellrummet och en uppäten frukost senare så tänker jag att jag ska gå till nationalmuseet, lite senare, efter en tupplur. Jag vaknar av ett meddelande på telefonen där den andra tredjedelen av gänget förklarar att de inte alls försvunnit iväg utan bara somnat och inte vaknat. Så vi ändrar planerna och går ut o letar efter något ställe att äta frukost/lunch på. Vi hittar efter mycket om och men ett litet café med konstgräs på golvet och mysiga sängar att sitta i. Jag beställer en pizza toast med skinka och ost och det smakar lite som Uncle Bens hawaiisås med skinka och lite ost på. Funkar men ingen mersmak.

Efter frukostlunchen försöker vi hitta ett hotell med pool och kliver in på ett litet hotell som vi blivit rekommenderade lite längre ner på gatan men det är fullt och poolen är liten. Vi letar därefter efter ett annat hotell med pool som ska ligga längs med huvudgatan men hittar det inte. Vi kliver in på ett superlyxigt hotell istället och promenerar vant in till poolområdet för att kolla in faciliteterna. En person i sällskapet är inte nöjd med solläget så vi bestämmer oss för att gå vidare. Vi hittar till slut ett hotell med ok pool och tre solstolar lediga. Det finns sol men mest på väggen mitt emot, solen är på väg ner i alla fall så vi gillar läget o slår oss ner. Badar lite och går sedan sakta hemåt. Vi inser att semester-mode har slagits på då gånghastigheten är väldigt långsam.

Efter dusch på vårat guest house möts vi upp i lobbyn och tar några tuktuks ner till andra sidan floden där man har dekorerat vackert med massor av ljusslingor runt träd och lampor. Vi går till en restaurang som jag i skrivande stund glömt namnet på men de serverade thai och khmermat som var otroligt god. Rekommenderas. Efter middagen går vi längs vattnet och hittar Hard Rock Café där några köper t-shirts. Sedan promenerar vi längs pub street och kollar in försäljningen av prylar i Night Market för att därefter gå hem.

Följande dag startar tidigt. Jag kliver upp 04.40 för att hinna ner i lobbyn till kl 5. Vi hyr en tuktuk som ska skjutsa runt oss hela dagen i Angkor Wat och åker till biljettförsäljningen. Det känns som om hela stan är på väg för att se Angkor Wat i soluppgången som ska inträffa 06.24. Att köpa biljett går väldigt smidigt jämfört med visaproceduren, funderar allvarligt på om det beror på att visaproceduren sköttes av män och biljettförsäljningen av kvinnor... Inte lika mycket prestige och mindre mängd händer som ska vara med och pilla på varje detalj.

Vi blir körda bort till Angkor Wat i mörker men man ser var vägen går pga alla bilar och tuktuks vars lampor bildar en myrstig bort i fjärran. Vi promenerar över en bro och mobilernas lampor fungerar som ledljus bland alla snubbelstenar. Det är otroligt häftigt att gå där i mörkret och bara ana strukturen på stentemplet man har framför sig. Ju ljusare himlen blir destå mer ser man, sten för sten blir tydligare. Konturen av Angkor Wat anas i början och blir otroligt papmpigt i svagt ljus. Vi ställer oss tillsammans med alla andra turister på gräset framför templet och det kommer fram en liten pojke som vill sälja oss frukost. Det tar vi tacksamt emot och vi beställer in kambodjanskt te och en baguett mett ost och grönsaker. Att ha frukostpicnic i gräset och samtidigt se Angkor Wat framträda i gryningsljuset var underbart.

Eftersom vi kl 9 har en guidad tur av Angkor Wat inplanerad så lämnar vi stället för att återkomma senare. Vi hade hört talas om en luftballong och såg den också från picnicgräset så vi tar sikte på den. Vår chaufför hittar oss enkelt bland alla turister vilket för mig är otroligt, men vi är tre tjejer så det är kanske inte helt svårt att känna igen oss. Dessutom så gör de ju detta varje dag så de har nog knep att känna igen folk på. Vi åker upp i ballongen som sitter fast med vajer i marken och stiger till 180m höjd. Därifrån ser vi hur dimman ligger som en slöja över skogen runt om Angkor Wat och de andra templen och ruinerna. Detta har ju ändå varit en miljonstad en gång i tiden men boningshusen var av trä så de är borta, bara stenkonstruktionerna finns kvar. Utsiken är härlig.

Vi åker sedan till Angkor Thom som har torn med ansikten åt flera håll och vi klättrar runt i ruinerna, in och ut ur små run och gångar. På vissa ställen finns buddhastatyer med utsmyckningar som sjalar eller blommor och man har tänt rökelse som sprider sig i rummen.

Efter Angkor Thom åker vi tillbaka till Angkor Wat och tar en fika innan den guidade turen ska börja. Vi möts under ett träd och promenerar sedan genom hela området. Det är sjukt varmt ute i solen så det är skönt när vi kommer in i byggnaderna. Väggarna är dekorerade med historier och restaureringar ses här och var. Vi blir guidade ända till trappen upp till högsta delen av Angkor Wat och vi tänker att, ja, är man här en gång så ska man väl upp till toppen. Vi kliver runt hörnet och ser den långa långa kön som slingrar sig bort och inser att, nej, kanske inte ändå... Vi bestämmer att vi går o köper vatten och sedan åker vi vidare till klostret som har bevarats lite så som det hittades för att visa hur raserat och överväxt byggnaderna i Angkor var när de hittades för 150 år sedan. Namnet är Ta Prohm och det var här filmen Tomb Raider delvis spelades in. Det är urhäftigt att se hur träd har vuxit runt stenarna och hur klostret fullständigt invaderats av den omgivande djungeln. För min del var picnicen, ballongfärden och Ta Prohm det häftigaste av det jag såg.

Efter 7 timmar i området känner vi att det är dags att åka hemåt men klockan är ju bara 13... På hemvägen sitter vi alla tre och halvsover i tuktuken och vi bestämmer att vi behöver pool med betjänt för att slappa på eftermiddagen. Vi packar om och beger oss till det hotellet som vi letade efter igår. Vi såg det inte eftersom de hade juldekorerat hotellskylten så man knappt kunde se namnet. Pollen är sval, ölen kall och maten serveras med tillbehövet jamande urgullig katt. Vi hade en lång diskussion där jag konstant sa "nej" och katten "mjau" och alternerade mellan att titta bedjande på mig och suktande på min tallrik med fish and chips... Sen somnade vi allihop vid poolen och tog igen oss efter en lång och intressant dag.

När vi poolat klart återvände vi till hotellet och förberedde inför kvällens middagsplan. Vi följde guidebokens tips om ett ställe som hette Dead Fish Tower som skulle ha krokodilfarm, golfbana och diverse andra spännande saker men det stället måste ha lagt ner eller bytt namn sedan boken trycktes. Vi går ist på reseledarens tips the red piano och de har goda pizzor. Efter maten går vi rakt över gatan till klubben med live rockmusik där vi var första kvällen. Några öl senare går vi hemåt och packar väskorna för att dagen efter åka vidare mot Phnom Pehn.