fredag 25 juli 2014

Action i Bled?

Dagen börjar med frukost vid bussen och därefter promenerar vi runt sjön bort till stan. Vi bor på en camping på andra sidan sjön från stan sett. I stan äter vi lunch, bästa matstället hittills. Därefter letar vi reda på en turistbyrå och får vägbeskrivning till busstationen där vi ska ta bussen till Lesce där det ligger en ridskola. Väl framme börjar det ösregna så vi kastar oss in på en stormarknad och köper paraplyer. Sedan går vi till ridskolan och tre av oss som ridit lite tidigare ska ut på tur och nybörjaren får en ridlektion i paddocken. Jag är lite nervös eftersom jag inte suttit på en häst på 15 år och första traven är lite skräckartad men det gick bra och jag kunde till och med rida lätt vilket överraskade mig. Vi bad dock om att skippa galoppen då vi alla kände oss lite rostiga.

Tillbaka i Bled så promenerar vi på andra sidan av sjön bort till campingen. På kvällen är det fest och temat är huvudbonad. Tidigare på dagen har jag inhandlat alla attiraljer till min hatt som blir en strut av rosa papper med silverplym och silverdekorationer. Jag är ganska nöjd över den faktiskt. Många hattar går i rosa, vissa har rosa hår eller andra typer av huvuddekorationer. Vi äter chili con carne med sallad och dricker diverse drycker.

Andra dagen i Bled blir lugnare och jag startar dagen med att tvätta alla kläder som varit använda hittills, köper frukost och surfar lite. Slumrar lite på taket och inväntar segwayturen jag ska göra i eftermiddag. Jag har aldrig kört segway så det ska bli intressant.

Vi får först provköra på en off-road-bana i ca 10 min för att känna in segwayen och vänja sig vid hur den fungerar. Det är lite knepigt i någon minut men sen går det ganska bra. Vi kör runt sjön ner till stan och ganska snabbt känner jag att jag spänner mig väldigt och anklarna gör ont. I och med anspänningen blir jag även åksjuk men inte så att jag måste avbryta. Vi åker upp till kyrkan där vi får kliva av och montera ner segwayarna för en trappa. Det är otroligt skönt att sträcka på fötterna och få in lite rörlighet. Efter denna paus slappnar jag av mycket mer och hemresan är mycket mer behaglig trots att det börjar regna.

På kvällen går vi till den lokala campingrestaurangen och jag äter en grekisk sallad och efterrätt.

Inga kommentarer: