onsdag 23 juli 2014

Grottor, lunch i Lubljana och vidare till Bled

Resan går vidare och även denna dagen bjuder på migrän. Bestämmer mig för att lägga mig att sova första delen av bussresan och vaknar upp lagom till vi ankommer passkontroll vid gränsen. En gränsvakt kommer in i bussen och kollar sig runt lite sporadiskt innan han släpper igenom oss. Vi fortsätter mot grottorna i postojna där vi fikar och sedan går mot ingången och tågen som tar oss in i grottsystemet. Vi fortsätter genom rum efter rum med häftiga grottformationer och det hela känns lite som att åka bergochdalbanan på grönan i kombination med alla grottfilmer jag sett. Gång på gång förväntar jag mig att en hand eller klo från någon monstruös livsform ska försvinna bakom någon pelare för att sedan dyka upp hängandes uppochner från taket och äta turister. Grottorna är fuktiga men känns inte instängda utan  bara rymliga och vackra. Men fantasin löper amok ändå. Undras vad de hittade i dessa tunnlar eller vad som skulle kunnat utvecklats om naturen fått ha sin gång och grottsystemet fortfarande varit oupptäckt. Undras vad som finns där ute som vi inte sett än.

Färden fortsätter mot Lubljana, Sloveniens huvudstad, där vi parkerar och käkar lunch. Det är en liten stad och det känns som om man klivit igenom den efter 30 min. Den är vacker med gamla byggnader som är hela och och saknar spår efter kulsprutor som många hus i Sarajevo hade. Sedan fortsätter vi till Bled i norra Slovenien. Vår camping är lagom stor och det finns tvättmöjligheter. Bled är kännt för sina äventyr och vi är några stycken som ska rida ut på tur imorgon. Får se om jag gör något mer under de två dagar vi ska vara här.

Det är kallare i Bled än på tidigare platser och jag har lagt mig att sova på taket på bussen bland de värsta snarkarna, det var kanske inte helt genomtänkt men jag ligger nära stegen och det är mitt matlag som ska laga frukost imorgon. Lägger mig nog längre från snarkarna imorgon.





Inga kommentarer: