måndag 28 juli 2014

Wien

Vi lämnar Salzburg tio minuter innan utsatt tid och styr mot Wien. Det blir ett kortare stopp på vägen men snart rullar vi in i Wien och så rullar vi runt Wien några varv och ser allt möjligt som vi inte hade tänkt att se. Bland annat får vi en detaljerad studie i diverse avfarter från motorvägar, en och annan flodpassage och flera industriområden. Vi passerar dock slottet Schönbrunn och det var jättevackert från bussfönstret. Utanför slottet får vi även se ett polisingripande där en man fängslas liggande på marken. 

Vi hittar till slut campingen och den är kanske inte så jätteupphetsande, men grejerna funkar. Utöver det är det en camping man sover på, sedan åker man härifrån. Kvällen spenderas inne i gamla stan där vi äter mat och promenerar runt. Vi ser operan, spanska ridskolan, Stefansplatz med kyrkan och massor av andra byggnader.


Nästa dag äter vi frukost vid bussen och sedan åker vi in till city där vi tar en hop-on hop-offbuss. Hörlurarna gör resan värre än nödvändigt och i ett desperat försök att rädda informationen som läcker ut i etern pluggar jag in mina egna lurar i uttaget. Det fungerar om jag hela tiden hårt trycker uttaget åt höger, annars hörs ingenting. När!? ska denna typ av service finnas tillgänglig i app och mha gps ge rätt info vid rätt plats??

Efter rundturen promenerar vi genom city mot Schweden platz och äter lunch. Specialiteten som är populärast till lunch verkar vara köttsoppa med strimlad pannkaka i? Jag äter en fish and chips som är ovanligt god. Vi fortsätter ner mot vattnet och går längs strandpromenaden bortåt mot pastellhusen. Längs vattnet finns flera ställen som påminner om Kristiania eller Amsterdam, typiska backpackerställen som är helmysiga.


Väl framme vid pastellhusen stannar vi och äter glass. En liten galleria med massor av små souvenirbutiker finns precis bredvid och när jag går där inne får jag flashbacks till the Pike Market i Seattle. Vidare promenerar vi över till Pratern och går genom parken bort till tivolit. Bland karusellerna finns en småbarnsvariant som drivs av ponnyer och har hemsk musik. Stackars hästar. Tivolit har även en del häftigare karuseller och åkattraktioner men vi åker ingen av dem.
Från tivolit går vi tillbaka mot stan och går förbi en ansamling piketstyrkor som håller på att plocka iordning sina pinaler.  Vi spekulerar om att det kan handla om någon fotbollsmatch eller övning men det är säkert 15 bilar ansamlade. Vi kliver vidare och det börjar regna lite smått så det är dags för en öl.

På vägen tillbaka genom stan går vi igenom en park där en staty av Johann Strauss står uppställd. Efter det går vi återigen till spanska ridskokan eftersom en i sällskapet har bättre kamera med sig idag och vill ta bilder. Kvällen avslutas med ytterligare en öl och en gigantisk pizza. Jag tror aldrig jag fått in en så stor pizza förut och jag orkade ungefär halva och då var jag ändå hungrig. Jag kommer förhoppningsvis sova bra inatt trots pizzan i magen.

Inga kommentarer: