tisdag 9 september 2014

Över till Boston

Jag är barnsligt förtjust i min nyinköpta resväska. Den rymmer 77L men väger bara 3kg i sig. När jag packat klart väger jag oroligt väskan, det var precis på gränsen förra gången när jag skulle iväg med rosa bussarna. Även om jag känner att väskan är lättare kan man aldrig vara nog säker. 10kg väger den. O då har jag packat för en vecka på konferens. Lyckligt slänger jag ner en extra tröja och ett par jeans till. Så! Fit for fight!

Resan till Boston går ganska smärtfritt. Vi mellanlandar i Dublin där vi har ca 2.5h på flygplatsen. Vi får checka in genom immigration redan i Dublin och när vi landar i Boston så hamnar vi i inrikesterminalen. Det var praktiskt. Kollar på Noah o Full Metal Jacket på planet över Atlanten. Försöker envist att låta bli att somna. Framme i Boston tar vi en taxi till hotellet som verkligen är runt. Det trodde jag inte. Jag får ett rum på översta våningen och har ett sovrum, ett badrum och ett vardagsrum med skrivbord o soffa. Sweet! Rummet har både kyl, vask o micro. Och en enorm säng, måste vara en king size minst. Bredvid hotellet på andra sidan gatan ligger ett sjukhus så natten fylls av blåljus och sirener. Tur jag har öronproppar med mig.

Frukosten på hotellet lämnar en del övrigt att önska. Rostad runt bröd är alltid gott och jag lyxar till det med jordnötssmör och sylt bara för att jag är i USA. Yoghurten var helt ok, kaffet blaskigt och resten av buffén rörde jag inte på inrådan av mitt resesällskap. Imorrn får jag frukost på mötet o ser fram emot det. Resten av veckan går vi nog ut o äter frukost på vägen till konferensen.

Jag ska iväg på halvdagsmöte idag med IMSGC, international multiple sclerosis genetics consortium som passar på att samla alla PI:s från all världens hörn när de ändå ska på den största konferensen om MS i världen. Det finns en europeisk och en amerikansk (och även en latinamerikansk variant) av konferensen och vart tredje år slås de ihop, iår är ett sånt år. Konferensen börjar imorgon o kallas ACTRIMS i USA och ECTRIMS i europa. IMSGC passar på att ha möte halva dagen idag och hela imorgon och vi håller till ute på Harvard Medical Center i sjukhusonrådet söder om Fenway. Eftersom min adapter inte accepterar min datorsladd och jag därmed inte kan ladda datorn så bestämmer jag mig för att promenera till Josephs B Martin conference center ist för att först jobba och sedan ta shuttle bus dit. Härligt val med tanke på vädret. Dock har jag en gnagande känsla över att jag haft detta problem med adaptern förut men glömt det. Dessutom tror jag att jag har en adapter till hemma som funkar. Kan iaf ladda mobilen och mitt batterypack som jag inte lämnar hotellet utan. Mobilen drar mer batteri när jag måste använda wifi hela dagarna o då är det bra att kunna ladda "on the fly".

Mötet går bra o jag lämnar över två påsar Ahlgrens bilar till en kollega till en vän som inte kunde hänga med till Boston denna gång. Han skiner upp som en sol när han ser paketen o frågar hoppfullt "bilar??!!". Känner att jag gjort en insats :)

Efter mötet åker jag och två kollegor till konferenscentret för att plocka ut våra badger och hämta materialet till kommande dagar. Det hela brukar komma i en väska av något slag och i år är inget undantag. Väskan är chict svart och innehåller en matchande svart genomskinlig vattenflaska som kommer bli min nya kontorsflaska då den gamla jag fick på ASHG 2010 precis gått sönder. Efter uthämtningen avviker jag från kollegor och tar metron några stationer till china town för att möta andra kollegor o gå på asiatisk restaurang. Vi får vänta nån halvtimme på bord o passar på att prova årets seasonal samuel adams octoberfestöl. Den var mycket bra. Sedan beställer vi in hot pot till bordet, två olika buljonger som man doppar mat i. Supergott! Restaurangen heter Q Restaurant o har finfina recensioner!

Inga kommentarer: