tisdag 9 september 2014

Reflektioner från resan

Att komma hem kändes både skönt och tråkigt. Skönt, för jag slipper fuktiga madrasser, sovsäck som är för varm ena sekunden och att det är för kallt när man inte har den på sig så det blir ett evigt viftande under natten. En natt drömde jag att jag var instängd i ett superhett rum och att enda sättet att komma ut var att koda mig ut i R med hjälp av kemiska formler. Jag fastnade i nån typ av if-else-sats gällande bindningsenergier och vaknade genomsvettig och frustrerad och kastade av mig sovsäcken samtidigt som jag upptäckte att huvudkudden var dyblöt. Inte kul och speciellt inte som det var i början av resan i Porec och man sedan får leva med den kudden resten av resan. Som tur var kunde jag tvätta örngottet i Bled så åtminstone det blev lite fräschare. Det var för övrigt min första natt på taket tror jag, efter det tror jag inte att jag någonsin stängde sovsäcken på natten. Är väldigt glad för mitt sovsäckslakan som jag köpte innan resan. Det har fungerat som en tunn sovsäck de nätter som den riktiga varit för varm.

Tråkigt för att det är ensamt i lägenheten, och jag märkte själv att jag vankar av och an i den och funderar på vad jag ska göra, får ingen ro av att sitta still och det är bra! Under resan sitter man i princip inte still förutom när bussen är i rullning, men även då kan man flytta runt i bussen och välja att lägga sig på en av madrasserna längst bak eller byta plats med någon om man vill spela spel eller bara stå i mittgången och kolla på. Det är väldigt fritt! När bussen ankommit destinationen ska alla bänkar och bord ut ur bussen och taklaget sätter upp taket. När allt det är klart är man fri att göra precis vad man vill tills bussen åker igen. Vissa åker in till stan och tar en kvällssightseeing, vissa passar på att tvätta om det finns sådana möjligheter, vissa tar en dusch och en lugn kväll på campingen, vissa kommer inte hem förrän 4 på morgonen och andra går upp kl 5 för att komma in till stan så tidigt som möjligt och se morgonrusningen. Några konstellationer av resenärer bryts sällan upp medan andra är väldigt flytande. Jag tyckte jag gick med olika människor för jämnan och trivdes med det, men det är klart att man åkte oftare med vissa än med andra och det är ju naturligt när man är 24 resenärer, en reseledare och en chaufför. Man umgås inte lika mycket med alla. Man kommer inte överens lika bra med alla och man hinner inte lära känna alla lika mycket under en sån här resa. Min största oro innan resan var helt klart att det inte skulle finnas någon som jag kände att jag kunde umgås med och min oro var ogrundad, jag hittade massor av människor att umgås med. Vi hade inga riktigt allvarliga konflikter i gruppen och jag kan inte tänka mig att någon kände sig helt utanför gruppen. Inga större klagomål och en reseledare som gjorde klart och tydligt att om man är missnöjd så ska man ta upp det på en gång så att man kan göra något åt det och inte gå o smågnälla och sprida dålig stämning. Jag tycker det funkade finfint. Gruppen var väldigt positiv och förstående när det inte gick som man tänkt sig och överväldigad när något gick bättre än förväntat!

Det finns några saker som skulle kunna gjort bättre men de drunknar i alla de saker som skulle kunnat gjorts sämre. Överlag var resan fantastisk och jag har fått se så många nya ställen och fått många nya vänner som jag verkligen hoppas att jag får se många gånger framöver. Vi var väldigt många från Stockholmsområdet på denna resa, övriga var från Mälardalen eller södra Sverige. Tror inte vi hade någon från norra Sverige faktiskt... Iaf ingen som bor där nu, rötter är ju en annan sak. Vi var också fler män än kvinnor på resan, medelåldern var lite lägre och fler än vanligt var nya. Några kände varandra sedan tidigare resor eller var par som åkte tillsammans.

Såhär i backspegeln är jag superglad att jag åkte och att några av oss i Stockholmsområdet håller kontakten med lite söndagsfikor och häng på pinkpuben. Det gör att resan känns längre och att min största poäng med resan funkade: att hitta fler vänner att göra roliga saker tillsammans med!

Inga kommentarer: